JA TILL VINDKRAFT OCH EN HÅLLBAR KOMMUN

Måndag 10 augusti 2020

Kommunfullmäktige har beslutat att en folkomröstning rörande etablering av vindkraftspark på Ripfjället ska genomföras den 27 september 2020. Valnämnden har fått i uppdrag att se över att folkomröstningen kan ske på ett tryggt och säkert sätt utifrån folkhälsomyndighetens rekommendationer.

Liberalerna i Malung-Sälen ställer sig positiva till en vindkraftsetablering på Ripfjället. Vi ser följande fördelar med en sådan etablering:

• Området på Ripfjället där en vindkraftspark föreslås förläggas har få konkurrerande markanvändningsintressen. Ripfjällets vindkraftverk planeras på en yta om ca 16 km2, vilket utgör 0,4 procent av kommunens yta. Mycket goda vindförutsättningar råder och området har pekats ut som nationellt intresse särskilt lämpat för vindkraftverk. Vinden är en naturresurs som ger stora mängder förnybar el. Förnybar el är ett bidrag för att minska klimatpåverkan, något som rimmar väl med kommunens målbild att vara en hållbar tillväxtkommun.
  • Jämförelsevis beräknas elproduktionen i den tilltänkta parken vara högre än Trängslets vattenkraftverk i Älvdalens kommun och generera dubbelt så mycket som hela Malung-Sälens kommuns årliga konsumtion. Det skulle innebära ett viktigt tillskott i elområde 3, i vilket ett stort underskott på el råder. En decentraliserad elproduktion är också en säkerhetsfråga i elförsörjningen då vår sårbarhet skulle minska betänkligt med en egen elproduktion.
  • En vindkraftsetablering på Ripfjället i den tilltänkta storleken skulle vidare innebära drygt 100 regionala årsanställningar under byggnation och drygt tio under drift. Det skapar många lokala arbetstillfällen under byggnationsåren för bland annat boende, service och underhåll – något som i sin tur också innebär skatteintäkter för kommunen. Kommunens arrendeintäkter för marken beräknas vidare uppgå till 6,5 miljoner per år i 25 år – totalt 162,5 miljoner. Som jämförelse beräknas en ny simhall i Malung kosta ca 150 miljoner kronor. Det vore dumt att säga nej till en så stor arrendeintäkt.
  • Det finns drygt tjugo privata markägare inom området som har enskild äganderätt och rätt att förvänta sig avkastning för sin mark.
  • Vi gick till samarbete under överenskommelsen att genom tydliga prioriteringar och effektiviseringar få ekonomin och driftsbudgeten i balans samt att verka för en långsiktig hållbarhet i kommunen – den överenskommelsen gäller.
  • Liberalerna i Malung-Sälen anser att nyttan med att etablera en vindkraftspark på Ripfjället är mycket stor. Vi ser till att bidra till att Malung-Sälens kommun lever upp till sin målbild och tar ansvar för framtiden genom att skapa förutsättningar för förnybar, miljövänlig elproduktion. Vi ställer oss därför positiva till en vindkraftspark på Ripfjället.