Aktuellt just nu

Vi är en del av majoritetsammarbetet i Malung-Sälens kommun.

Vi tackar för förtroendet i förra valet och ber om ditt stöd även den 11 september i år, för att kunna fortsätta arbetet med att utveckla och förvalta vår fina kommun.

• Vi driver på arbetet med hålla den kommunala ekonomin i balans genom tydliga prioriteringar och effektiviseringar.
  • Vi har organiserat kommunens skolor enligt läroplanen, stadieindelning F-3, 4-6 och 7-9. Jobbet går vidare med framtagande av moderna skollokaler i hela kommunen. Allt börjar med en bra förskola och skola med engagerade lärare. Liberalerna satsar på skolan och gör det möjligt för alla att klara målen och tar hänsyn till individers särskilda behov för en bra start i livet
    För Liberalerna handlar kunskapsfokus i skolan om att alla barn och unga ska få förutsättningar att nå sin fulla potential.
  • Vi har planerat och tagit beslut för en ny simhall. Byggstart hösten 2022, och om allt går som det ska kommer den att öppnas sommaren 2024.
  • Vi tar tillvara outnyttjade resurser och utvecklar tjänster på nya sätt.
  • Vi stimulerar kreativitet som skapar förutsättningar för nya lösningar, som kan bli både bättre och billigare.
  • Vi ökar takten på kommunens digitalisering.
  • Vi arbetar för en positiv utveckling i kommunens alla byar genom att främja näringsidkares, organisationers och föreningars initiativ.
  • Vi måste rusta äldreomsorgen för det ökade antalet äldre. Om vår kommun även i framtiden ska kunna erbjuda våra äldre en värdig ålderdom, så kommer det att krävas både nya investeringar och nya arbetsmetoder.
  • Vi är fortsatt positiva till en vindkraftsetablering på Ripfjället. Det bidrar till att kommunen lever upp till sin målbild, och tar ansvar för framtiden genom att skapa förutsättningar för förnybar fossilfri elproduktion. De konflikter vindkraften skapar måste tas på allvar. Alla blåsiga platser ska inte bebyggas med vindkraft, men en del ska det.
  • Arbetet med Västerdalsbanan skall fortsätta med visionen persontrafik och en framtida förlängning till Sälen. Om vi i framtiden ska få tillbaka persontrafiken, så kommer vi vara tvungna att stötta processen både med pengar och hårt arbete.
  • Vi kommer även fortsatt arbeta för ett ökat blandat bostadsbestånd i hela kommunen. Ökad inflyttning är mycket viktig för att underlätta rekrytering i hela kommunen.